RFID RTLS a kereskedelemben
RFID a gyakorlatban

RFID valós idejű készlet menedzsment a kereskedelemben

A Brady (korábban NordicID) által fejlesztett RFID „terület olvasó” új lehetőségeket teremt a kereskedelem valósidejű készlet menedzsmentjében. A Beam antennák képesek nem csupán az RFID tag jelenlétét, hanem annak pozícióját is meghatározni.

Az iBeam technológia nyolc „sugárnyalábbal”, vagyis antennával képes az RFID tagek pozícióját is meghatározni egy nagyjából 25-30 négyzetméteres területen belül. A gyakorlatban ez úgy működik, hogy a nyolc antenna egy 360 fokos köralakú területen belül meg tudja állapítani a jelerősség alapján, hogy hol helyezkedik el az RFID tag.

Mini RTLS – RFID technológiával

Az egyes olvasó egységeket hálózatba kötve akár nagyobb, például egy áruháznyi területet is le lehet fedni. Ezáltal követhetővé válik az egyes polcok töltöttsége, nyomonkövethetőek a termékek az áruházon belül. Az egyes termékek pozíciója – amennyiben ez érdekes információ – nyomonkövethető az áruházban, vagy akár a raktárban.

A megvásárolt termékek kikerülnek az olvasó által lefedett területről, így valós időben látható az eladótéri és raktári készlet, beállíthatók riasztások.

rfid készletellenőrzés ruhaboltban

Vásárlói viselkedés ismerete – a tervezés alapja

A vásárló által bejárt útvonalakat legegyszerűbben a bevásárlókocsira helyezett RFID azonosítóval lehet vizsgálni. Pontos térkép rajzolható fel a kocsi (vásárló) mozgásáról, megállapítható, hogy hol időzött többet, és melyek azok a „vakfoltok”, melyeken csak áthalad. A hosszú távú adatokból felrajzolható egyfajta hőtérkép, áttervezhető a berendezés, vagy optimalizálható az áru kihelyezése.

Ez az RFID használata nélkül gyakorlatilag nem, vagy csak igen költségesen vizsgálható egy áruházban. A vásárlók mozgása, mely polcokat látogatják, milyen termékeket tesznek a kosárba, végül azokat megvásárolják-e vagy visszateszik a polcra? – sok-sok kérdés, melynek megválaszolása elengedhetetlen (lenne) az eredmények javítása érdekében.

Automatikus adatgyűjtés – előny a kereskedőnél?

A jelenlegi trendeket a kiskereskedelemben az Omnichanel, InMemory, Technology/Real Time Analitycs és az IoT (Internet of Things) technológiák alkalmazása jelenti az EHI Retail Institute vizsgálata alapján.

Ráadásul a kiskereskedők “információ éhsége” minden korábbinál nagyobb. A “Big Data”-ban és a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek kiaknázásának képessége jelentheti a különbséget a piaci szereplők eredményei között.

Egy megfelelő RFID rendszer telepítésével csillapítható az “információéhség”, a kereskedő valós időben és folyamatosan kap információt nemcsak a pillanatnyi készletekről, de az árucikkek pontos helyéről is.

Minden pillanatban, amikor az RFID tag olvasása megtörténik, az áru “digitális lábnyomot” hagy maga után, ugyanakkor adatokat szolgáltat a háttér rendszer felé. Az adatok feldolgozásával – a készletek valósidejű láthatósága mellett – következtetéseket vonhat le a vásárlói trendekről is.

A valósidejű RFID leltár 5 előnye

  • Javítja a készletek átláthatóságát, hatékonyabb készletgazdálkodás
  • Termékválaszték, vásárlói trendek és konverziós ráták vizsgálata (különösen más Big Data és AI megoldásokkal együtt alkalmazva)
  • Az eladótér berendezésének optimalizálása (kosár, bevásárlókocsi útvonal analízis)
  • Működési hatékonyság növelése a saját operációs folyamatok alaposabb vizsgálatának lehetősége által
  • Az egyes vásárlókra szabott marketing kommunikáció különféle felületeken
RFID - vásárlói trendek mérése

Hogyan növelheti az RFID az eladásokat?

Sok piaci szereplő a kiskereskedelemben egyaránt üzemeltet online webáruházat és offline (fizikai) áruházat. Hogyan tehető hasonlóan interaktívvá a vásárlás a fizikai áruházban? Hogyan lehetne ugyanazokat az eszközöket alkalmazni mindkét értékesítési csatornán?

Egy webshopban pontosan látjuk, hogy mit tett a kosárba a vásárló, így könnyen ajánlhatunk neki upsell terméket, vagy adhatunk kupont egy kapcsolódó termékhez. Hogyan tehetjük ezt meg egy szupermarketben?

Az RFID lehetőséget biztosít, hogy „belelássunk” a vásárló kosarába egy fizikai áruházban is.

A vásárlói kommunikációs felület (például egy kijelző, kioszk, stb) mellett elhelyezett RFID olvasó lehetőséget biztosít, hogy pontosan lássuk, mit tett a kosarába a vásárló. Így hasonlóan az online áruházhoz upsell terméket javasolhatunk, vagy felhívhatjuk a figyelmet a futó promóciós ajánlatokra.

Meglepő módon a The Retail Bulletin vizsgálata alapján kiderül, hogy a vásárlók 80%-a anélkül távozik az áruházból, hogy bármit is vásárolna. Nem nehéz belátni, hogy amennyiben ugyanazok a technikák a rendelkezésre állnak, ami az online shopok esetén kosárelhagyás csökkentésére, milyen mértékben segít javítani az arányokat. Ehhez azonban minél több információra van szükség.

Cikk interaktív űrlapjai